להצעת מחיר ולייעוץ מקצועי צור קשר ונשוב אליך בהקדם

בדיקת שמיעה – אילו בדיקות שמיעה קיימות? כיצד לבצע פענוח תוצאות בדיקת שמיעה? 

Viron/Zerena RIC

המאה ה21 וההתפתחויות הטכנולוגיות שהיא הביאה איתן הן כמובן דבר מבורך – חייהם של בני אדם השתפרו פלאים בדרכים שונות, ותרבות הפנאי התפתחה באופן משמעותי. עם זאת, הגוף האנושי לא מסוגל להתפתח באותה מהירות כמו הטכנולוגיה – ולכן, לעיתים, הטכנולוגיה אותה אנו מפתחים יכולה לפגוע בנו, שכן הגוף שלנו, שהותאם להישרדות בטבע, אינו כה מתאים לשימוש ממושך בטכנולוגיות שונות. 

כך, החלו להתפתח בקרב בני אדם תופעות כמו סרטן, כתוצאה מהיחשפות לקרינה, היחלשות הראיה, כתוצאה מבהיה ממושכת במסכים, ועוד. אחד התחומים עליהם הטכנולוגיה משפיעה, ועליו לא מדברים, הוא גם השמיעה – שמיעה ממושכת של מוזיקה או צלילים אחרים באוזניות בעוצמות חזקות מידי, חשיפה ממושכת לרעש מזיק במקום העבודה, השתתפות יום-יומית באירועים בהם יש רעשים חזקים מסוגים שונים יכולים כולם לפגוע מאוד בשמיעה שלנו.

למזלנו, הטכנולוגיה מספקת לנו גם שלל אפשרויות לגלות את התדרדרות השמיעה שלנו מבעוד מועד, ולהתחיל לטפל בה לפני שהמצב יחמיר. בקטע קצר זה, תוכלו למצוא מדריך שיעזור לכם בעת פענוח בדיקת שמיעה – כך, תוכלו לדעת מתי על הדף שקיבלתם לאחר בדיקת השמיעה תוצאות מדאיגות הדורשות ממכם ללכת לרופא להמשך טיפול, או לעשות פענוח בדיקת שמיעה לילד שלכם.

 

מתי כדאי ללכת לבדיקת שמיעה?

באופן כללי, רופאים ממליצים לבדוק את השמיעה באופן קבוע לפחות פעם בשנה-שנתיים. זאת, על מנת לגלות בעיות בשמיעה שאפילו לא שמנו לב אליהן – ובכך, לאפשר טיפול מוקדם ואולי אפילו להימנע מהצורך לשנות את חיינו להשתמש במכשירי שמיעה שונים. מעבר לכך, מומלץ לפנות לבדיקת שמיעה כאשר אנחנו חושדים שמשהו עם השמיעה שלנו – כאשר ישנו שינוי משמעותי באופן שבו אנחנו שומעים. אינדיקציות לכך שאנחנו זקוקים לבדיקת שמיעה הן שונות ומגוונות: למשל, כדאי לפנות לבדיקה אם אתם מרגישים שפתאום אתם מבקשים מאנשים לחזור על דבריהם פעמים רבות, שואלים הרבה “מה?” וגם חשים מאמץ רב בהקשבה לאורך זמן. . כמו כן, כדאי לפנות לבדיקה אם אתם זקוקים להגברה באוזניות או בטלוויזיה. 

 

בדיקת שמיעה סטנדרטית – הבדיקה הראשונה אותה נעשה כשנלך אל הרופא

בדיקת השמיעה הראשונה תערך במכון שמיעה על ידי אודיולוג מוסמך. הבדיקה נקראת בדיקת שמיעה התנהגותית – בדיקה שתיתן מידע רב לגבי התפקוד השמיעתי של הנבדק. בדיקת השמיעה מורכבת מבדיקת סף השמיעה לצלילים ומבדיקה של זיהוי מילים. 

שתי הבדיקות נעשות באמצעות מכשיר הנקרא אודיומטר – האודיומטר הוא מכשיר המאפשר למדוד את עוצמתם של הצלילים המושמעים לנבדק – ולרשום את התוצאות השונות של הבדיקות הנעשות. בדיקת ה- SRT בודקת את סף השמיעה שלנו – כלומר, את העוצמה הנמוכה ביותר בה אנחנו יכולים לשמוע מילים ולזהות אותן. במהלך בדיקה זו, מושמעות לנבדק מילים בעוצמות הולכות ויורדות, בכוונה לבדוק מהי העוצמה המינימלית בה הוא מסוגל לשמוע.

בדיקת דיבור נוספת היא בדיקת הדיסקרימינציה, שנועדה לבחון את היכולת של האדם לזהות ולחזור על מילים שונות במדויק, כאשר הוא שומע אותן בעוצמה נוחה לשמיעה.

 

פענוח בדיקת שמיעה (גרף אודיוגרמה הכולל גם בדיקת SRT ובדיקת DISC)

בסוף הבדיקה, יקבל הנבדק אודיוגרמה – טבלה בה מסומנות התוצאות של כל אוזן בנפרד. לכל אוזן תתקבל עקומה משלה. הסימנים האדומים ישקפו את ימין והכחולים את שמאל. כיצד מפענחים בדיקת שמיעה זו? מקובל להתייחס לערכים בדצבלים ביחידות של “DB HL”.בסיכום הבדיקה יופיע פירוט התוצאות בתיאור מילולי.  החל משמיעה בגדר הנורמה (סף בטווח הערכים 0-15dB HL) ועד ליקוי שמיעה עמוק (ערכים בטווח גבוה מ 90dB HL)

 

בדיקת טימפנומטריה

בדיקת טימפנומטריה מתבצעת על ידי השמעת צלילים תוך כדי שינויי לחץ באוזן. נמדדת תגובה עור התוף לשינויי הלחץ. ניתן לזהות האם תנועתיות עור התוף היא תקינה או שמשהו מפריע לתזוזה תקינה שלו.  פענוח תוצאות טימפנומטריה מתבצע באמצעות זיהוי צורת הגרף:

גרף מסוג A, הנראה כמו משולש הנמצא במרכז הגרף – תוצאה תקינה.

גרף מסוג B, קו שטוח – תוצאה לא תקינה שיכולה להעיד למשל על נוזלים באוזן התיכונה.

גרף מסוג C, הנראה כמו משולש הנמצא משמאל למרכז (משמאל ל- 0) – תוצאה לא תקינה, היכולה להעיד על קושי באיזון לחצים באוזן למשל. 

בנוסף, קיימים גרפים מסוג Ad ו- As המהווים גרף A גבוה מאוד או נמוך מאוד. גם אלה תוצאות לא תקינות המחייבות בדיקה.

על פי רוב, סוג הגרף יפורט בתוצאות הבדיקה.

 

בדיקת ברה – בדיקת ABR, רישום פוטנציאלים חשמליים מגזע המוח

בדיקת ברה נעשית על ידי אלקטרודות הבודקות את תגובת עצב השמיעה לגירוי חיצוני החל מאוזן פנימית ועד לגזע המוח. אבל איך מפענחים בדיקת שמיעה מסוג ברה? בדיקה זו היא בדיקה מורכבת יותר, האודיולוג יפרט את הממצאים וימליץ על פניה לרופא אף אוזן וגרון לבירור נוסף אם יידרש כך על פי תוצאות הבדיקה. 

אתם מרגישים שהשמיעה שלכם התדרדרה לאחרונה? חשים צורך בבדיקת שמיעה? מעוניינים לדעת עוד על בדיקות שמיעה או לבצע בדיקות שמיעה אצל מיטב המומחים? פנו אלינו!

להצעת מחיר ולייעוץ מקצועי צור קשר ונשוב אליך בהקדם

סגירת תפריט
דילוג לתוכן