להצעת מחיר ולייעוץ מקצועי צור קשר ונשוב אליך בהקדם

לקות שמיעה הולכתית – ליקוי שמיעה קל עד בינוני – מהם הפתרונות

לקות שמיעה הולכתית

מה גורם ללקות שמיעה הולכתית? הליקוי נגרם כתוצאה מהפרעה בהעברת צלילים אל תוך האוזן הפנימית. על כן, לקות שמיעה הולכתית נובעת מנזק או פגם באוזן החיצונית ו/או התיכונה, בין אם מדובר במצב קבוע ובין אם מדובר במצב חולף. 

המשמעות המעשית של לקות שמיעה הולכתית היא שהאוזן הפנימית ועצב השמיעה יכולים להישאר תקינים ומתפקדים לגמרי, אך למרות זאת השמיעה לא מיטבית. זאת בשל העובדה שגלי הקול כלל לא יגיעו לאוזן הפנימית ולעצב השמיעה, או במקרה הטוב יותר יגיעו אך לא בעוצמה מספקת. התוצאה בשל כך היא כאמור לקות שמיעה הולכתית, חולפת או קבועה מסיבות שונות ובחומרות שונות. 

הסיבה הכי נפוצה ללקות שמיעה הולכתית בקרב ילדים היא הימצאות נוזלים באזור האוזן התיכונה. אצל מבוגרים סיבה שכיחה ללקות שמיעה הולכתית תהיה הצטברות של פקק שעווה. סיבות אחרות הגורמות לליקוי שמיעה הולכתי הן קרע או נקב בעור התוף, הימצאות גורם זר בתעלת האוזן, הסתיידות עצמות באוזן התיכונה, נוכחות דלקת או גידול (שפיר בדרך כלל) . 

ירידת שמיעה מסווגת על פי הגורם לה (הולכתי/תחושתי עצבי), וכן על פי דרגת החומרה שלה. חומרת הליקוי נמדדת בהתאם לעוצמה של סף השמיעה כפי שנמדד בבדיקת שמיעה. החומרה נמדדת בדציבלים (ולא באחוזי שמיעה כפי שרבים נוטים לחשוב). 

לקות שמיעה הולכתית עשויה להוביל לירידה משתנה בשמיעה – החל מירידה מזערית ועד לירידה בינונית – חמורה.

 

ירידה קלה בשמיעה

לקות שמיעה הולכתית פעמים רבות תוביל לירידה קלה בשמיעה. במקרים אלו מדובר בסף שמיעה בין  30 ל-40 דציבלים. עוצמה ממוצעת של דיבור היא סביב 50-55 דציבל . ליקוי שמיעה קל יאפשר לשמוע ולהבין דיבור בתנאי שמיעה נוחים, אולם בתנאים של סביבה רועשת יותר האדם עלול לחוש קושי להבין דיבור באופן ברור. 

 

ירידה בינונית בשמיעה

בירידה בינונית בשמיעה סף השמיעה הינו בין 45 לבין 55 דציבל. קיימת ירידה ניכרת ביכולת השמיעה וקרוב לוודאי שיהיה קושי בתפקוד השמיעתי. האדם יוכל במאמץ לשמוע ולהבין דיבור בתנאי שמיעה נוחים ושקטים, אך בתנאי רעש או בסביבה של כמה דוברים יחוש קושי רב בהבנת דיבור.

 

ליקוי שמיעה קל עד בינוני

במקרים של ליקוי שמיעה קל עד בינוני סף השמיעה בדציבלים הינו בין 30 לבין 55 דציבלים והתפקוד השמיעתי ישתנה על פי דרגת החומרה, כמפורט לעיל.

 

ירידת שמיעה

ירידת שמיעה כאמור יכולה לגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים. יש לירידת שמיעה השלכות נלוות המשפיעות על הלך הרוח הכללי של אדם שיכולה להוביל לתסכול, עצבנות, עצבות ואף דיכאון. לליקוי בשמיעה כמו לקויות אחרות יש השפעה פיזית ברמת התפקוד היום יומי. הליקוי מונע מאדם לתקשר בצורה חופשית, הן מפני שייתכן שהאדם עם ירידת השמיעה לא ידע שפונים אליו, והן בשל האפשרות שאותו אדם ימנע מראש מאינטראקציה על מנת להימנע מחשיפת הלקות ממנה הוא סובל, ומתסכול כאשר אינו מבין את הנאמר. 

היבט נוסף הוא הקושי לתפקד בצורה חופשית. למשל, אדם היודע שסובל מלקות שמיעה ייזהר יותר כשהוא חוצה כביש מכיוון שאינו שומע את המכוניות הקרבות. דבר זה יכול לעורר דאגה רבה ומטרד נפשי.

זאת ועוד, כפי שצוין למעלה, לירידת שמיעה יש משמעויות נפשיות נלוות. חוש השמיעה מרכזי מאוד עבורנו בייחוד בשל העובדה שאנו יצורים חברתיים, וליקוי בשמיעה יכול להשפיע על היבטים אלו.

 

ירידת שמיעה הולכתית

ירידת שמיעה הולכתית נובעת מלקות שמיעה הולכתית, אותו תהליך שהרחבנו לגביו למעלה. משעה שהבנו מה ההשלכות האפשריות של ירידת שמיעה הולכתית, כדאי גם לדעת שיש מה לעשות עם בעיה זו וקיימים כיום פתרונות ככל שעולם הטכנולוגיה הרפואית מתפתח וממשיך להביא המצאות חדשות שמשפרות את חיינו.

 

מה הפתרונות האפשריים ללקות שמיעה הולכתית?

ניתן לאבחן לקות שמיעה הולכתית בעזרת בדיקת שמיעה פשוטה. במידה שהבעיה בשמיעה זמנית או הפיכה, ניתן לתת טיפול תרופתי או לבצע ניתוח שישפר את המצב. מאידך, במקרים בהם לקות השמיעה ההולכתית אינה הפיכה או שקיימת מניעה לבצע ניתוח מכל סיבה שהיא, ניתן למצוא לכך פתרונות, כמו התאמת מכשיר שמיעה קונבנציונלי בתוך האוזן או מאחוריה. 

בנוסף לכך, קיים פתרון טכנולוגי נוסף. פתרון זה הוא מכשיר שמיעה בהולכת עצם לירידת שמיעה הולכתית. מכשיר זה מהווה פתרון יעיל גם במקרים של חרשות חד צידית. הפעולה שהמכשיר מבצע במקרים אלו היא גירוי שני השבלולים ומעביר דרכם את הצליל הנחוץ אל עבר המוח גם מכיוון הצד הסובל מלקות השמיעה ההולכתית. פתרון אפשרי נוסף במקרים מסוימים הוא ביצוע ניתוח BAHI.

 

לסיכום

לקות שמיעה הולכתית, עשויה להופיע בדרגות חומרה שונות המשפיעות על התפקוד של הסובלים ממנה ברמות שונות.

חשוב לזכור שניתן לשפר את המצב ולבצע טיפול מתאים שיאפשר לכם לחזור לתפקוד. כיום, המודעות לטיפול רפואי ושיקום שמיעתי עלתה מאוד, בניגוד לשנים עברו בהן אנשים נמנעו משיקום שמיעתי בשל העלות הגבוהה שלו ובשל כך סבלו מליקויים בלתי מטופלים בשמיעה.

כיום, ניתן לספק את השיקום השמיעתי לכולם והמחירים לעיתים מסובסדים על ידי קופת החולים. כל מה שנשאר לכם לעשות, במידה שאתם חשים בירידה באיכות השמיעה הוא לפנות לייעוץ רפואי ושיקום שמיעתי בהתאם לצורך.

להצעת מחיר ולייעוץ מקצועי צור קשר ונשוב אליך בהקדם

סגירת תפריט
דילוג לתוכן