להצעת מחיר ולייעוץ מקצועי צור קשר ונשוב אליך בהקדם

טימפנומטריה לא תקינה – פענוח בדיקת לחץ באוזניים

טימפנומטריה היא בדיקת היענות אקוסטית, זאת אומרת, בדיקה אשר מודדת את היענות האוזן התיכונה לשינויים בלחץ המופעל על עור התוף. תוצאות הבדיקה מופיעות על גרף אשר מייצג את היחס בין לחץ האוויר לבין תנודות עור התוף. 

כאשר תוצאות הבדיקה מלמדות על טימפנומטריה לא תקינה הן יכולות להעיד על תת לחץ באוזן התיכונה, נוזלים או נקב בעור התוף שעלולים להשפיע על איכות השמיעה. הבדיקה אינה בדיקת שמיעה אלא בדיקה הבוחנת את איכות הולכת גלי הקול מהאוזן התיכונה לאוזן הפנימית. ייתכן בהחלט מצב של שמיעה לקויה עם תוצאת בדיקה תקינה.

 

למי מיועדת בדיקת טימפנומטריה

לרוב את בדיקת הטימפנומטריה עושים כאשר יש חשש לירידה בשמיעה מסיבות שונות, למשל נוזלים באוזניים או דלקות. בדיקת טימפנומטריה מתבצעת על ידי קלינאי תקשורת המחדיר מכשיר הנקרא טימפנומטר לחלקה החיצוני של תעלת האוזן, למשך מספר שניות. 

בזמן הבדיקה שומע הנבדק צליל ומרגיש לחץ קל, אבל הבדיקה אינה כואבת.  על המסך מופיע רישום אשר מפוענח על ידי קלינאי התקשורת. הבדיקה מתאימה לתינוקות, ילדים ומבוגרים. הערכת שמיעה נערכת לתינוקות ולילדים עם גורמי סיכון ידועים מהלידה או עם גורמי סיכון נרכשים במהלך הילדות. 

לרוב הערכה שמיעתית כוללת טכניקות של בדיקות התנהגותיות כגון תצפית התנהגותית, התניות באמצעות חיזוק ויזואלי, חיזוק של משחק ובדיקת דיבור. בנוסף נעשית הערכה שמיעתית גם באמצעות טכניקות פיזיולוגיות אובייקטיביות הכוללות בין היתר בדיקת לחץ באוזניים דיקת רפלקס אקוסטי, OAE ובדיקת ABR.

 

בדיקת טימפנומטריה

אז מה זו בדיקת טימפנומטריה? מטרת הבדיקה, כאמור, היא להעריך את תפקוד האוזן התיכונה, הבנויה מעור התוף ומשלוש עצמות השמע, פטיש, סדן וארכובה, הנמצאות מאחורי עור התוף. האוזן החיצונית מעבירה גלי קול אשר מגיעים מהחוץ ויוצרים רטט בעור התוף. עור התוף הוא קרום דק אשר מפריד בין האוזן החיצונית לאוזן התיכונה. 

עצמימי השמע הצמודים אל עור התוף, מגבירים את התנודות של גלי הקול ומעבירים אותו אל איבר שנקרא “שבלול”, שזו האוזן הפנימית. ב”שבלול” יש תאי חישה המורכבים מאלפי שערות קטנות אשר מגיבות לתנודות ובעקבותיהן הן זזות. התנועה הזו מייצרת אותות עצביים אשר מגיעים אל עצב השמיעה. זהו תהליך השמיעה. 

בדיקת טימפנומטריה, המבוצעת כאמור באמצעות מכשיר הטימפנומטר, מיועדת להערכת תקינות האוזן התיכונה. מדובר בבדיקה אובייקטיבית שאינה תלויה בתגובות הנבדק. הנבדק פסיבי בזמן הבדיקה ולא נדרש ממנו כל שיתוף פעולה. לכן ניתן לבצע את הבדיקה בכל גיל, החל מגיל חצי שנה – שבעה חודשים. 

טימפנומטריה בודקת למעשה את יעילות ותקינות המרכיבים המכניים של מערכת השמע, הנמצאים באוזן התיכונה. למה זו נקראת גם בדיקת לחץ באוזניים? משום שבבדיקה בודקים את תנועתיות עור התוף כתגובה להשמעת קול בלחצים שונים המופעלים בתעלת השמע. 

 

הפענוח 

הערכים הגרפיים מבטאים את היענות מערכת השמיעה ההולכתית. פענוח בדיקת טימפנומטריה יעשה על-פי הערכים הגרפיים הללו ועל-פיו תיקבע תקינות לחצי האוויר ויעילות התנועה של עור התוף. על פי הפענוח ותוצאות הבדיקה נקבע המשך הטיפול בהתאם לצורך. 

גרף בטווח הנורמלי מלמד על היענות תקינה בלחץ תקין. תוצאות נוספות המלמדות על חוסר תנועתיות תראנה שאין נקודת שיא בהיענות של עור התוף. מצב כזה יכול להיגרם כאשר יש גורם מסה כגון נוזלים במקום אוויר באוזן התיכונה ולכן עור התוף אינו יכול לזוז. 

תוצאה נוספת היא היענות בהפעלת לחץ שלילי. זהו מצב שעלול להיגרם בשל תת אוורור של האוזן התיכונה ולכן עור התוף נשאב לחלל האוזן התיכונה. מצב שנקרא רטרקציה.

 

תוצאות בדיקת טימפנומטריה לא תקינות

ראשית, מהו מצב תקין? במצב תקין, בתגובה ללחץ אוויר המופעל על עור התוף, הוא נע קלות. טימפנומטריה לא תקינה מתבטאת בהיעדר תנועתיות של עור התוף וירידה בהיענות של האוזן התיכונה בקבלת צליל. מצב כזה יכול ללמד על מצב לקוי כלשהו, למשל, של נוזלים באוזניים, דלקות, היעדר אוורור של חלל האוזן התיכונה נקב בעור התוף או נתק בעצמימי השמע

 

לאן כדאי לפנות

בדיקת טימפנומטריה דורשת מכשור מקצועי ובעלי מקצוע מיומנים. מכון אודיופוקוס נותן את המענה השלם וההיקפי ללקויי שמיעה אשר זקוקים לפתרונות מתקדמים לשיקום ושיפור השמיעה. בין היתר גם בדיקת טימפנומטריה. אנחנו באודיופוקוס מבצעים בדיקות שמיעה וטימפנומטריה למבוגרים ולילדים ועומדים לרשותכם בכל שאלה. 

במידה והילד או המבוגר זקוקים למכשיר שמיעה, אנו מלווים ומדריכים אותו ונותנים את כל המידע והסיוע הנדרשים לבדיקות ולהתאמת מכשיר השמיעה. כיום, עם ההתפתחות הטכנולוגית בתחום, ניתן להתאים מכשירי שמיעה לכל מבנה אוזן ולהתאימו להתנהלות היומיומית של המטופל. 

מכון אודיופוקוס עוסק שנים רבות בתחום, עם הרבה ידע וניסיון, לצד שירות לקוחות אישי ואדיב. אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ואנו נשמח לענות לכל שאלה. 

להצעת מחיר ולייעוץ מקצועי צור קשר ונשוב אליך בהקדם

סגירת תפריט
דילוג לתוכן